Vanuit internetmarketing perspectief is social media een platform om een
dialoog met consumenten te kunnen ontwikkelen. Waar een grote groep consumenten
is, daar is het van belang om als merk ook aanwezig te zijn. Alleen natuurlijk als
de groep mensen behoort tot de eigen gebruikersgroep of doelgroep. Er kunnen
miljoenen kijkers zijn voor een finale wereldkampioenschap, als transporteur
van goederen over de hele wereld, is het nog maar de vraag of het handig is om naar
deze groep kijkers een boodschap te zenden. Maar een uiting voor een automerk
kan zeer effectief zijn voor bijvoorbeeld de naamsbekendheid van het merk.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEghOm58Em-nbLPRzrJ5gb8Pl5CwjUbfwQRusH1oSAdvW_h3jtCXbe_jEbkqpQOh_sq0iPfh7umTvdB-j8N0fxrtNXBGcHGmIN7mlAWt8GEkLJH6YjR6t-5hJtPoNa-0nku5fhzmq9wJxNk/s320/twitter+inloggen.jpg)
Om online succesvol te zijn moet de stijl en de ‘tone of voice’ het merk
blijven reflecteren. Als een bedrijf zich ineens anders gaat gedragen, zal er
verwarring ontstaan bij de ontvangers. Wanneer de social media activiteiten
worden ontwikkeld, is het daarom ook van groot belang dat de communicatie in
lijn is met het bestaande merk en de waarden van het merk vertegenwoordigen.
Het identificeren van merkwaarden
Als een bedrijf (product) nog geen merkwaarden heeft benoemd, is dat hoogst
noodzakelijk voordat het bedrijf de social media platformen betreedt. Ruud Boer
geeft in zijn boek Brand Design een lijst met voorbeelden van mogelijke
merkwaarden, van ‘afwijkend’ tot ‘zekerheid’ en ‘zwoel’. Een Engelse lijst van
maar liefst 374 merkwaarden is te vinden op http://www.stevepavlina.com/articles/list-of-values.htm
De lijst met merkwaarden mag lang zijn. De volgende stap is om de lijst in
volgorde van relevantie te zetten (kan met behulp van cardsorting). Algemene
merkwaarden als ‘eerlijk’ en ‘vertrouwen’ kunnen uit de lijst worden geschrapt.
Dit zijn waarden die fundamenteel zijn voor een bedrijf en geen toegevoegde
waarde hebben voor de consumenten. Zet een lijn onder de vijfde of zevende ‘waarde’
en de ‘tone of voice’ wordt helder.
Ontwikkel een merkpersoonlijkheid
Het hebben van merkwaarden is één, het ontwikkelen van een persoonlijkheid
is twee. Om als bedrijf of merk in dialoog te gaan met consumenten en
gebruikers, zou het bedrijf als ‘vriend’ aangemerkt moeten worden. Denk aan het
bedrijf of merk als dat het een persoon is. En welke rol heb je in de groep. Is
het bedrijf een vriend onder vrienden? Of is het bedrijf een docent die
informatie aandraagt waarover nagedacht kan worden.
Wanneer er een persoonlijkheid is gedefinieerd kan er ‘gesproken’ worden
met het publiek, de deelnemers op het sociale platform met een heldere en duidelijke
stem. Omdat het bedrijf onderdeel is geworden van de groep, is het ook bekend
wat belangrijk is voor de groep, welke informatie er wordt gewenst, wat leuk is
en waar de interesses van de groep liggen.
Een hele belangrijke vraag, bij de ontwikkeling van een persoonlijkheid, is of een bedrijf een persoon moet inzetten op
social media, als de verpersoonlijking van een merk, of niet. Worden er tweets verzonden
vanuit het merk (de merknaam) of vanuit een persoon. Heeft Facebook een foto
van het product of een foto van een persoon. In de offline communicatie wordt
voor de merkbeleving vaak een (bekend) persoon gebruikt, waaraan het merk zich
verbindt (filiaalchef van AH). Bij de online communicatie is dat nog niet het geval. Er zijn zowel voor- als nadelen te noemen. Het voordeel is dat er een herkenning ontstaat bij de volgers. Een nadeel is dat het om een fictief persoon gaat. Dat wordt vaak opgelost met behulp van een avatar. Maar die is weer niet echt.
Blijf bij de persoonlijkheid en de waarden
Wanneer er een merkpersoonlijkheid is en wanneer de merkwaarden zijn
gedefinieerd, kan een bedrijf zich mengen op de juiste sociale platformen. Daar
waar de doelgroep zich ook bevindt. Het is van groot belang dat de waarden en de
persoonlijkheid niet losgelaten worden. Dat verstevigt de merkbeleving.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten