Het
optimaliseren van een website voor de zoekmachine is vooral een digitale
problematiek. Iedere organisatie probeert de website zo in te richten dat deze
bovenin de zoekresultaten verschijnt bij een relevant zoekwoord. Google, als
meest gebruikte zoekmachine in Nederland, heeft een systeem, een algoritme, dat
er voor zorgt dat goed geoptimaliseerde websites bovenin komen en minder goed
geoptimaliseerde websites op pagina 2 of verder van de zoekresultaten. Het kan
dus zijn dat een kleine organisatie die haar website heel optimaal heeft
gemaakt, de grotere en bekende organisaties voorbij gaat. Zalando, ondertussen
geen kleine organisatie meer, maar wel een heel jonge organisatie, streeft alle
webshops voorbij en staat voor belangrijke zoekwoorden bovenin de zoekmachines.
Dat is knap. Met algemene zoekwoorden als ‘damesschoenen’ en ‘herenschoenen’ de
eerste plek in de organische zoekresultaten hebben (gekeken: 17 maart 2013).
Zelfs
de offline communicatie van Zalando heeft invloed op de optimalisatie van de webshop.
Deze uitspraak verdient wel een uitleg. Bij search engine optimalisation (SEO)
wordt de website of de webshop geoptimaliseerd voor de zoekmachine, zodat
wanneer een gebruiker van Google een zoekwoord intikt, de website als resultaat
wordt getoond. En het liefst zo hoog mogelijk, omdat de meeste gebruikers
slechts de eerste pagina van de zoekresultaten gebruikt voor het maken van een
keuze om door te klikken. Zodra een gebruiker een zoekwoord intikt, zoekt de
robot van de zoekmachine naar de meest geschikte websites. Dat zijn de websites
die het zoekwoord in de tekst gebruiken, die dagelijks nieuwe content hebben,
die interne links hebben enzovoort. Er zijn tal van mogelijkheden die de
ontwikkelaars van een website kunnen gebruiken om de website te optimaliseren.
Dat wordt de on-site optimalisatie genoemd. Alle onderdelen krijgen een
‘waarde’ van de zoekmachine. Er wordt ook gekeken naar de off-site
optimalisatie. Er wordt bijvoorbeeld gekeken binnen de social media, naar het
aantal RSS-feeds van de website en naar de links vanaf andere websites.
Een
organisatie kan zelf actief links plaatsen op verschillende websites, maar het
is natuurlijk mooier wanneer veel gelezen en bekeken websites uit zichzelf een
link plaatsen voor een webshop. Het hangt namelijk ook nog van de autoriteit
van de website, waarop de link staat, af in welke mate de link invloed heeft op
het algoritme van de zoekmachine. En hier kan de offline communicatie invloed
op hebben. Zalando is eind 2012 ‘bekroond’ met de Loden Leeuw voor de meest
irritante reclame van 2012. Bijna tweederde van de stemmen ging naar deze
advertentie. Over die offline reclame wordt veel gepraat, ook online. Veel
websites, zoals de Telegraaf.nl heeft een artikel gewijd over ‘Zalando meest
irritante reclame’. In dit artikel staat geen directe link naar zalando.nl,
maar de bijgevoegde foto heet wel ‘zalando.jpg’. De Gelderlander heeft een
artikel gewijd aan ‘Zalando en de meest irritante reclame’. Bij het intikken
van Zalando in Google Trends zie je zelfs een piek van zoekopdrachten rond dit
artikel. Toevallig of niet. Zalando heeft het voor elkaar gekregen dat door de
offline reclame er online over wordt geschreven, waarbij er ook gelinkt wordt
naar de webshop. En dat heeft dus weer positieve invloed op de SEO van de
webshop.
![]() |
Het aantal zoekresultaten voor Zalando in twee jaar. Er is een piek te zien
bij een artikel in De Gelderlander.
|
Een
mooi voorbeeld van een totaal geïntegreerde communicatie waarin zowel offline
communicatie instrumenten als online communicatie technieken invloed op elkaar
hebben. Wanneer je als organisatie iets weet te doen waarover wordt gepraat,
dan ontstaat de ‘rumour around the brand’ zoals dat in de jaren 70 en 80 van de
vorige eeuw werd genoemd. In deze tijd is die ‘rumour’ zelfs te meten in het
aantal hits op een webshop en de positie in de zoekresultaten. Er ligt geen
één-op-één relatie omdat die positie door meerdere factoren wordt bepaald. Maar
invloed heeft het wel degelijk.
Nice..
BeantwoordenVerwijderenkorting zalando
Informative...
BeantwoordenVerwijderenkorting zalando