In 2018 is de helft van de Europese online retailomzet,
volgens het onderzoeksinstituut Forrester Research, afkomstig van mobiel. Het
gaat dan om een omzet van 142 miljard euro. Mobiele retailomzet, of mCommerce,
betekent dat kleding, schoenen, televisies, computers enzovoorts via de smartphone en via de tablet worden gekocht.
De voorspelling gaat uit van een kwart via de smartphone en driekwart via de
tablet.
Shoppen in ´buitenland´
Deze voorspelling zegt niet alleen iets over de moeilijke
tijd waarin de offline winkels zitten, maar ook over de usability van de
webshops. De huidige webshops geven een overzicht van 6 tot 10 producten per
pagina. Op een smartphone is dat onmogelijk. De Engelse webshop ASOS met 75.000
producten online ziet het ook als een uitdaging om al die producten
overzichtelijk te ontsluiten via een smartphone. Volgens Natasja Giezen-Smith
van ASOS in de Metro: Mobiel webshoppen is een
Door de webshop ASOS als voorbeeld te nemen, de grootste
webshop in Engeland, is een tweede ontwikkeling waarneembaar: buitenlandse
webshops die op de Nederlandse markt penetreren. ASOS is bij menig jonge
Nederlands modeliefhebber favoriet. De jonge globale Nederlander kent de
(fictieve) landsgrenzen niet. Shoppen op een Engelstalige webshop is als het
winkelen in de Koopgoot in Rotterdam: de normaalste zaak van de wereld.
Bovendien komen de buitenlandse webshops net zo gemakkelijk naar Nederland.
Amazon start een Nederlandse ebook site en de verkoop van de eReader Kindle,
maar zal doorgroeien tot een online warenhuis. De betalingen gaan nog met
behulp van een creditcard. Het is voor Amazon.nl een kleine stap om de Nederlander
ook via iDeal te laten kunnen betalen. Bij Zara, zonder een kantoor in
Nederland, kan er met het Nederlandse betalingssysteem iDeal worden betaald.
Nederlandse webshops
Zalando lijkt een Nederlands bedrijf, maar is Duits. Natuurlijk
zijn er ook offline winkelketens die niet Nederlands zijn zoals Marcs &
Spencer en Zara, en vooral ook Nederlandse ketens in het buitenland zoals
C&A en Zeeman. Wat daarbij opvalt is dat er weinig Nederlandse webshops in
het buitenland actief zijn.
De retail in Nederland, populair gezegd de winkelstraat in
elke stad, moet snel zoeken naar oplossingen om de binnenstad nog levendig te
houden. De online krachten nemen toe, ook vanuit het buitenland. Massaal
overgaan naar eCommerce lijkt de oplossing. Hoewel het niet eenvoudig is om
naast Bol.com en nu ook Amazon.com een boekenshop te openen. Tenzij het een
zeer sterke online value proposition is. Misschien wel een zeer bijzondere
webshop voor de smartphone. Dan is er direct sprake van mCommerce.
Investeren in experience
De retail zal moeten zoeken naar het bestaansrecht van de
winkel zonder of in combinatie met eCommerce. Het creëren van experience in de
winkel is een mogelijkheid. Maar dan wel een experience waar mensen op af gaan
komen. Het bieden van advies is niet direct het differentiële voordeel. Bij de
ABN AMRO wordt het Hypotheekadvies via de Webcam gepromoot. De bedreigingen
zijn groot voor de winkelier in de Binnenstad. Investeringen in nieuwe ideeën
zijn van groot belang.
Op basis van observatie in mijn sociaal netwerk zie ik verschillende contexten, omgevingen waarin of de tablet of de smartphone gebruikt wordt.
BeantwoordenVerwijderenDe smartphone wordt gebruikt binnen en buiten de huiskamer, wanneer er een moment van wachten is of tijdens de reis van A naar B.
De tablet wordt gebruikt thuis op de bank, soms op het werk. Op de tablet wordt veel gezocht naar vergelijkingen en aanvullende informatie.er is overlap in de huiskamer. Wanneer iets opmerkelijks op een tablet wordt gevonden, worden de smartphones te voorschijn gehaald.
Onderweg, in de winkelstraat of in de lift van de parkeergarage wordt de smartphone gebruikt om een adres te vinden of een lokatie met voldoende voorraad.
Verschillen in context maken verschillen in experience. Dat heeft gevolgen voor design en het verbal, de persuasion en de funnel worden verteld dan wel ingericht of ontworpen.
BeantwoordenVerwijderenGabriel Jansen.