Search Engine Optimization, oftewel SEO, is een wereld op
zich die continu in beweging blijft met duizenden SEO specialisten met een
groot aantal verschillende visies om het maximale uit de organische zoekmachine
resultaten te halen. Het is ook een wereld waarin Google, in Nederland zeker,
de grootste partij is. Bijna 100% van de internetgebruikers gebruiken Google
als zoekmachine. Dat betekent dat het voor organisaties die gevonden willen
worden van essentieel belang is om hoog in de ranking van de zoekmachine te
komen. Het liefst op de eerste pagina, zo niet dan op de tweede of derde. Echter
dan zijn er al aardig wat zoekers afgehaakt voor een bepaald zoekwoord.
De resultatenpagina van Google na een zoekterm bestaat uit
betaalde zoekresultaten (AdWords) aan de bovenzijde en de rechterkant en
zogenaamde organische zoekresultaten, in de het midden van het scherm. Deze
laatste resultaten komen tot stand door het optimaliseren van de website.
Het algoritme van Google waarmee de ranking tot stand komt
bestaat uit wel 200 variabelen zoals domeinnaam, backlinks, laadsnelheid,
trustrank enz. Het algoritme wordt steeds vaker geüpdatet en Google beweert dat
kwaliteit wordt beloond. Toch lijkt de SEO wereld steeds minder organisch te
worden, aangezien de zoekmachineresultaten steeds meer gedomineerd worden door
bedrijven met tientallen duizenden euro's aan budget voor SEO.
De ontwikkeling van
SEO in de afgelopen jaren
De zoekmachine resultaten zijn jarenlang gedomineerd door
websites met weinig content. Backlinks waren op dat moment de belangrijkste ranking
factor en zorgden voor zeer hoge posities. Een backlink is een verwijzing
(link) naar een webpagina uit je website vanaf een andere webpagina op een
ander domein. De hoeveelheid backlinks waren belangrijker dan de sterkte en
relevantie. Dit zorgde ervoor dat vele webmasters begonnen met het roekeloos
aanmaken van backlinks, dit leverde grote successen op in de vorm van hoge
posities in Google.
De Panda update in 2011 veranderde het algoritme van Google.
De naar de ingenieur van Google, Navneet Panda vernoemde update heeft volgens
Wikipedia het volgende doel gehad: "Het doel van Panda is om websites van
lage kwaliteit uit de zoekresultaten te weren, indirect ten gunste van de
websites met een goede kwaliteit. Dit betreft niet alleen Content Farms, maar
alle sites waarvan de content van lage kwaliteit is. Het is dus niet zo dat
sites met kwalitatief goede content door Panda hoger gewaardeerd worden”.
De update zorgde voor een flinke aardverschuiving in SEO
land, websites met weinig content verloren hun goede posities en websites met
goede content kwamen vaak goed naar boven.
Dankzij deze verandering kwam al snel de inmiddels fameuze slogan
"Content is king". Ook kwam de term "content marketing"
naar boven drijven. Ondanks de update bleven de backlinks nog steeds van grote
waarde. De Panda update zorgde dus weliswaar voor verandering in SEO land, de
backlinks bleven werken.
In mei 2012 lanceerde Google de Penguin update. Deze update
moest een eind maken aan de vele spam, ingekochte en lage kwaliteit backlinks.
Penguin richt zich met name op linkspam. In het verleden keken zoekmachines met
name naar aantallen links. Google was overigens de eerste zoekmachine die
verwijzingen opnam in het algoritme. Door grote aantallen links te kopen, de
site aan te melden bij indexsites en links te ruilen kwamen veel partijen
steeds hoger in de ranking terecht waardoor zij (ten onrechte) organisch
verkeer kregen. Met Penguin heeft Google het accent verlegd van het aantal
links naar het aantal relevante links. Vanaf die periode is er erg veel veranderd
op het gebied van links, linkbuilding en linkearning. Het op een natuurlijke
wijze verkrijgen van waardevolle links is een absolute pijler geworden binnen
SEO.
De Penguin update had nog meer impact dan de eerder genoemde
Panda update. Bedrijven en websites die hadden gekozen voor een roekeloze
manier van backlinks genereren werden gestraft en daalden soms wel honderden
posities. De nieuwe update zorgde voor misschien wel de grootste
aardverschuiving in SEO land, backlinks moesten ineens zeer relevant en van
waarde zijn. Ook de manier van het verkrijgen van een backlink moest natuurlijk
overkomen.
Content en backlinks
Hoog ranken in Google wordt niet gemakkelijker met de
updates. Zowel content als backlinks blijven belangrijk. De filosofie van Google
kent veel richtlijnen, één hiervan is: "Richt je op de gebruiker en de
rest volgt vanzelf". Anno 2014 lijkt Google steeds dichterbij het perfecte
uitgangspunt te komen. Dit heeft de zoekmachine mede te danken aan de
uitschakeling van een groot aantal spammers. Toch is de perfectie van de
organische resultaten nog ver weg. Stel dat er meerdere websites voor een
bepaalde zoekterm met elkaar concurreren en gelijkwaardige content hebben. De
kwaliteit van de backlinks zal dan uiteindelijk de beslissende factor zijn in
dit gevecht. En de grotere bedrijven domineren hierdoor in de zoekresultaten
door met een groter budget op belangrijke zoektermen goede backlinks in te
kunnen kopen via bijvoorbeeld affiliates.
De volgende beschrijving is een goed voorbeeld rondom de
populaire zoekterm "Wintersport Oostenrijk" waar maandelijks
gemiddeld 8.100 Nederlands naar op zoek zijn. De top 10 in de zoekresultaten
(geraadpleegd op 7 september 2014) wordt gevormd door de volgende
reisorganisaties:
1. Vrij Uit Reizen
2. Neckermann Reizen
3. Arke
4. Sunweb
5. Chalet.nl
6. Wintersporters
7. Bizztravel
8. De Jong Intra
9. Snowtime.nl
10. Oostenrijk-wintersport.startpagina.nl
2. Neckermann Reizen
3. Arke
4. Sunweb
5. Chalet.nl
6. Wintersporters
7. Bizztravel
8. De Jong Intra
9. Snowtime.nl
10. Oostenrijk-wintersport.startpagina.nl
In de top 10 van Google staan de grotere reisorganisaties. Opvallender
is dat de top 4 gevormd wordt door bedrijven die wintersport vakanties niet als
'core' product aanbieden. De enige organisaties die dit hebben zijn Bizztravel
en Snowtime, zij staan echter op plaats 7 en 9. De vraag is of deze bedrijven
vanwege hun specialisme toch niet relevanter zijn en meer aanspraak maken op
een hoge positie.
Een kort onderzoek naar de backlinks van Vrij Uit Reizen
concludeert de stelling dat een goede positie in Google te koop is: de
belangrijkste backlinks uit het backlink profiel bestaan uit ingekochte
backlinks op affiliate websites met hoge linkwaarde die voor een paar tientjes
tot honderden euro's per jaar wel een eenvoudig linkje willen plaatsen. Deze backlinks zijn de cruciale rankingfactor
waarom niet een gespecialiseerde organisatie als Bizztravel of een website als
Wintersporters met de beste informatie
over dit onderwerp in de top 3 van Google staan. Voorbeelden van
ingekochte backlinks zijn:
- http://www.familieski.nl/familie-skigebieden/familie-skigebieden-oostenrijk/136-landinfo- oostenrijk/landinfo-oostenrijk/67-oostenrijk.html
- http://www.oostenrijkhotels.com/
- http://kirchbergintirol.nl/
Op basis van dit voorbeeld is te concluderen dat een positie in Google dus toch te koop is. Zeer goede en gespecialiseerde organisaties voor een bepaalde zoekterm, kunnen op basis van hun budget, niet als hoogste binnen de resultatenpagina terecht komen. Het echte verschil wordt gemaakt door kwalitatieve backlinks, die lang niet altijd op een natuurlijke wijzen worden verkregen. Kleinere, nieuwe, organisaties zullen daardoor hun eigen marketingcommunicatie instrumenten moeten gebruiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten