Volgens Charlie Wang (2013), digital director van Mindshare,
is Big Data te vergelijken met seks in de puberteit: Iedereen praat erover,
maar niemand weet helemaal precies wat het inhoud en hoe je het moet doen. Alle
anderen doen het, dus zegt iedereen dat ze het doen.
Binnen het bedrijfsleven wordt de kracht en waarde van door
data gedreven marketing duidelijk erkend en is er een groeiende belangstelling
en enthousiasme voor het toepassen van ‘Big Data’. Ondanks dat iedereen zich
realiseert dat Big Data echt een verschil kan maken, is er echter een groot gat
aanwezig tussen de potentie van Big Data en de praktische uit- en invoering.
Big Data is vaak een grote uitdaging voor het management van bedrijven.
Indenty BV heeft een whitepaper geschreven ‘Big Data en
online marketing’ waarin wordt weergegeven dat de Big Data bestaat uit
transactie-, interactie- en observatiegegevens. En dat in de loop van de jaren
er veel,
erg veel, data beschikbaar is gekomen. Big Data is hoofdzakelijk
gekenmerkt met de aspecten: volume, variëteit en snelheid. Het volume van de
data neemt snel toe, de variëteit is hoog en wordt steeds hoger. Consumenten
maken dagelijks gebruik van internet om te communiceren, zich te laten informeren,
om te winkelen, te leren, te relaxen, te socialiseren enz. En elke keer wordt
er ook een spoor van digitale informatie achtergelaten. Die data is een
reflectie van hoe mensen hun tijd besteden, wat belangrijk wordt gevonden, wat
leuk is en wat mensen graag zouden willen. Wanneer deze data wordt gecombineerd
met financiële-, marketing-, service- en geografische informatie, ontstaat er
Big Data.
Met het Internet of
Things waarbij bijvoorbeeld alle huishoudelijke apparaten aan het internet
wordt verbonden, is er weer meer informatie beschikbaar uit zeer veel
verschillende hoeken waarbij de snelheid van beschikbaarheid ook nog eens
toeneemt; in de financiële wereld gaat het al om het belang van kennis in milliseconden.
Data is belangrijk voor de online marketing. Marketeers zijn
het aan de klanten bijna verplicht om gepersonaliseerd aanbod en op maat
gemaakte en data gedreven berichten aan te wenden tijdens elk moment van
interactie. En bovendien om in te spelen op de behoeften van de klanten. De
vraag is gerechtvaardigd of dit laatste mogelijk is. Al in de jaren zeventig en
tachtig van de vorige eeuw werd met dit probleem geworsteld: hoe krijgen we
kennis over de klant om op basis daarvan een relatie op te bouwen. Het Customer
Relations Managementsysteem zorgde voor een database met
klantinformatie en er werd allerlei data aan toegevoegd (verrijking) om nog
meer te weten over de klant, of zelfs de niet-klant.
Er kan worden uitgegaan van drie perspectieven: het verleden,
het heden en de toekomst. En wat kan de marketeer in deze drie perspectieven
met Data of Big Data.
1. Het verleden. Een klant geeft gegevens aan bijvoorbeeld
een webshop om het gekochte product ook geleverd te krijgen. Het klantprofiel
bestaat uit historische gegevens, uit persoonsgegevens, uit transactiegegevens,
uit productgegevens. Het klantprofiel wordt dus vanuit ‘het verleden’ opgebouwd
en kan worden gebruikt om ‘op-maat-gesneden’ producten aan te bieden. De
historische data van het ene profiel kan worden vergeleken met een ander
profiel, waardoor het aanbod nog aangescherpt kan worden (andere klanten die
dit product kochten, kochten ook). Het gaat hier om databasemarketing, rijker
en sneller dan twintig jaar geleden. Met interessante queries kunnen de rijke
klantprofielen, die historisch worden opgebouwd worden benaderd.
2. Het heden. Interessanter wordt het wanneer data direct en
op dit moment met elkaar wordt verbonden. Google Now is een product dat verschillende
data aan elkaar koppelt, gebaseerd op het moment. Wanneer iemand een bespreking
om 11.00 uur heeft in Utrecht, en daarna weer één om 14.00 uur in Den Haag, biedt
Google Now informatie over file, treintijden, lunchrooms e.d.: informatie die
op dit moment nodig is. Dat kan worden uitgebreid met info over e-books, muziek
en noem maar op. Wanneer een klant surft over het internet (klikstroom info)
kan koppeling van data ervoor zorgen dat de juiste aanbiedingen op het
beeldscherm verschijnen.
3. De toekomst. Het gebruik van data om te voorspellen. Wat
heeft een persoon over drie maanden nodig of behoefte aan, zodat er nu reeds
moet worden geïnformeerd. Uit de massa aan data kan er met behulp van
algoritmen en trends voorspellende data worden gefilterd. De informatica
student van nu, is de marketeer van de toekomst. Het koppelen van data, het
bewerken van die data, de logica van de data, de voorspelling uit
die data, dat
is het werk van beta-gerichte mensen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten