Eind 2013 hebben 2,7 miljoen huishoudens een of meerdere
keren video-on-demand gekeken. Dat is een groei van 1 miljoen huishoudens in één
jaar tijd. Video-on-demand of VOD is kijken wanneer de gebruiker het wilt. Deze
manier van een dienst of product aanbieden is nog niet een algemeen goed. Maar
het is wel een essentieel aspect van de digitale wereld: interactie wanneer de
consument er om vraagt.
De digitale wereld zorgt er voor dat de consument heel
andere verwachtingen krijgt: drie dagen wachten op een besteld product is te lang,
zelfs een 12-uursservice (voor tien uur besteld, volgende dag in huis volgens
Managementboek.nl) is niet meer boven verwachting. Wanneer de consument heeft
besloten een product of dienst aan te schaffen, moet het snel en direct plaats
kunnen vinden. De consument is in charge, het initiatief ligt bij het publiek. Het
is de uiterste vorm van pull marketing.
On demand marketing vergt meer van een organisatie dan een
marketingafdeling die deze service aanbiedt aan de klanten. De producten en
diensten moeten aanwezig zijn, de producten en diensten moeten direct verzonden
kunnen worden en de producten en diensten moeten flexibel zijn. Daarvoor is een
grotere kennis van de consumenten nodig. Het dagelijks ‘aftasten’ van de markt
is noodzakelijk.
Een paar voorbeelden. Video-on-demand is een vast begrip aan
het worden. De stijging van het aantal huishoudens dat er gebruik van maakt zal
doorgaan. Printen-on-demand (POD) betekent dat er gedrukt
wordt zodra er vraag
naar het product is. Er wordt pas een boek geprint wanneer iemand het boek heeft
gekocht. De levertijd is een paar werkdagen, zoals het fotoboek bij de Hema of
Albelli. Langzaamaan begint het ‘on demand’ begrip binnen de verzekeringswereld
door te dringen. De flexibele verzekering van FBTO (‘verzekering Aan en Uit’)
is gebaseerd op de vraag van de afnemers. Dat geldt ook voor de telefoonaanbieders
waar de klanten zelf hun abonnement kunnen samenstellen. Zoekmachinemarketing
is ook een vorm van ‘on demand marketing’. Als marketeer weet je dat de website
geoptimaliseerd moet zijn en de AdWords aan de juiste zoekwoorden zijn
gekoppeld, om, wanneer de klant zoekt, een hoge ranking te hebben in de zoekresultaten.
Volgens McKinsey zal ‘on demand’ toenemen omdat interactie
voor de mobile consumenten er altijd en overal moet kunnen zijn. Maar ook zal
het toenemen omdat de consumenten nieuwe inzichten verwachten. De digitale
ontwikkelingen zorgen er voor dat informatie gekoppeld kan worden. Zonder dat
de consumenten het hardop zeggen, verwachten ze wel goede aanbiedingen van de
leverancier. Er was veel ophef over de omwisseling van de Bonuskaart van Albert
Heijn. Uiteindelijk waren er in één maand al 1,5 miljoen geactiveerd, een kwart
van de Nederlandse huishoudens. En tenslotte verachten de consumenten een
makkelijke en snelle transactie.
Zodra Near-Field-Communication (NFC) gelegaliseerd is in
Nederland met chips en tags, zal on-demand een nog grotere vlucht nemen: een
NFC-chip in de telefoon kan ‘contact’ maken met tags in producten. Zodra een
consument een product ziet bij een ander, kan er door middel van een tap
(telefoon raakt product aan) informatie worden getoond en kan het product
online worden gekocht. NFC kan trouwens de supermarkt experience ook verhogen:
niet meer in de rij voor de kassa, maar door een poortje met de volle
winkelwagen, afrekenen, inpakken en doorlopen. Zodra alle producten een tag in
de verpakking hebben, wordt registratie en afrekenen zeer eenvoudig. Bovendien
kan een koper de winkelwagen personaliseren en kunnen de aanbiedingen heel
eenvoudig worden afgestemd. Zeker wanneer er kennis is van het koopgedrag van
de koper.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten